tirsdag den 20. september 2022

Hør ~ Kapitel 5

Kapitel 5 - Tærskning

Mandag aften lyttede jeg til et nordisk webinar for 1 kvm. hør-projektet. Det var dels en status på hvor vi var nu, dels en hvad gør vi nu-vejledning. Den svenske, meget vidende Eva Anderson fortalte blandt andet at det jeg gjorde med at støde rødderne så de var lige lange, var et gammelt trick. Hun fortalte også at i så lille skala som 1 kvm. hør var, kunne man bare bruge, hvad man nu havde for hånden af redskaber, blandt andet kageruller.
      Det gav mig mod på at fortsætte, så jeg fandt kagerullen frem.
Her er alt andet end selve stråene: Ukrudt og frøkapsler, små, knækkede stykker strå og blade ... og forhåbentlig også nogle frø.

Efter at være blevet grundigt behandlet med kagerullen kom det hele ned i en stor skotøjsæske og udenfor sammen med en vaskebalje. Og så hældte jeg det hele fra fra æske til balje og tilbage igen udenfor i blæsten.

Her er resultatet så i en gammel grovsigte. Der gik mange frø tabt undervejs, for det var en forholdsvis ny proces for mig, og hørfrø er meget lettere end dem jeg tidligere har forsøgt mig med.

Alligevel endte jeg med ca. 40 gram frø. Og da jeg ønskede mig tre gange så meget, som de 10 gram jeg begyndte med, er jeg helt tilfreds.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar