torsdag den 5. maj 2022

Hør ~ Kapitel 1

Kapitel 1 - Forhistorie, jordforberedning og såning
De nordiske håndarbejdsforeninger har sat et initiativ i gang med at dyrke en kvadratmeter hør. De siger selvfølgelig en masse om bæredygtighed og sådan, men jeg betragter det mere som en øjenåbner, der skal lære os hvor meget arbejde der ligger bag en T-shirt; og så en bestræbelse for at holde liv i de gamle håndværk.
     Lige meget hvad, jeg meldte mig til. Og fik et hør-kit sendt med posten. Kittet består af 10 g hørfrø, en historie om hørdyrkning, en logbog og et skilt.

--- 💠 ---

Dette er et nordisk projekt, og her er links til de deltagernde organisationer og foreninger, jeg har fundet:

Danmark: FORA
Sverige: Hemslöjden og yderligere viden
Norge: Norges Husflidslag
Finland: Taitoliitto (på finsk, men det ser godt ud!)
Estland Eesti Rahvakunsti ja Käsitöö Liit (på estisk)
Island er også med, men jeg har ikke fundet et link.

--- 💠 ---

Jeg læste historien, og forstod at der var to vigtige ting ved at dyrke hør.
- Der måtte ikke have groet hør i bedet de seneste fire år, da hør trætter jorden - det var anturligvis ikke noget problem, da det var første år med hør.
- Det var så også vigtigt med ukrudtsfri jord for hør at gro i. Men det bed, jeg havde tænkt mig at bruge til en kvadratmeter hør, så sådan her ud. Jeg havde brug for hjælp!

Heldigvis har jeg seks hjælpere, der hellere end gerne vil hjælpe mig med at få alt det grønne væk. Og et par Ugleunger, der kan overtales til at hjælpe med at flytte dem.


Da hønsene havde gjort deres del af arbejdet og atter var i sikkerhed i hønsegården, tog jeg fat. Først med en greb. Det var godt nok hårdt!

Næste dag tog jeg så fat med en håndkultivator. Der var godt nok mange rødder. De ligger til venstre for bedet på billedet her.

Og så blev de 10 g hørfrø sået den 5. maj. De meget stikkende grene er en vildrose. De skal holde fugle, duer og katte væk.
Så håber vi bare på regn og sol i rette mængder. Og husker at luge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar